torsdag 4 juni 2009

Barn och elevers datoranvändning

"Jag tror inte att någon ungdomsföreteelse utsatts för en så massiv och ensidig svartmålning som ungas datoranvändning. Många unga har en digital kompetens som vi måste ta tillvara", säger KK-stiftelsens Stig Roland Rask. Han säger också: "Vårt mål är att ta de ungas framväxande nätkulturer på allvar och att försöka skapa en bättre förståelse hos vuxenvärlden. Vi vill lyfta fram de sociala och pedagogiska möjligheter som öppnar sig, utan att för den skull nonchalera de mörka sidorna"

Detta är ngt vi berört i vårt nätverk , dels i diskussioner, dels när vi lyssnade på Bodil Jönsson.. Hur tar vi vara på ungdomars IT-kompetens i vårt arbete i skolan? Är det särskilt viktigt att utnyttja IT tillsammans med elever som har svårigheter i skolan? Alla som använder dator i skolan säger att elever skriver mkt mer" Det är skönt att slippa penna". Vilka risker finns?

Kommentera gärna här med era kloka synpunkter kring detta ämne. Klicka på "Kommentarer" och skriv i rutan som kommer fram// LG

4 kommentarer:

vincent sa...

Du ställer följande fråga, Är det särskilt viktigt att utnyttja IT tillsammans med elever som har svårigheter i skolan?
Jag har erfarenhat av att så är fallet. Ett exempel är t ex en elev som går i åk 6 och har funktionsnedsättning i läsförmågan. Hjärnan uppfattar inte texten och bostaverna så att han får ett sammanhang i läsandet. Då har vi kompenserat detta genom att använda scannen, datorn, programmet viTal och omvandlar texterna till ljudfiler som sedan förs över till MB3 så att han kan lyssna texter istället för att läsa.
Specialpedagog Anneli i Svenljunga kommun

vincent sa...

Du ställer följande fråga, Är det särskilt viktigt att utnyttja IT tillsammans med elever som har svårigheter i skolan?
Jag har erfarenhat av att så är fallet. Ett exempel är t ex en elev som går i åk 6 och har funktionsnedsättning i läsförmågan. Hjärnan uppfattar inte texten och bostaverna så att han får ett sammanhang i läsandet. Då har vi kompenserat detta genom att använda scannen, datorn, programmet viTal och omvandlar texterna till ljudfiler som sedan förs över till MB3 så att han kan lyssna texter istället för att läsa.
Specialpedagog Anneli i Svenljunga kommun

Anonym sa...

Datorn blir i många fall ett motivationshöjande verktyg i mitt möte med barn som har svårigheter att nå skolans mål. Många på högstadiet känner samhörighet med sina kamrater framför datorn och detta ökar deras lust att lära. De skriver bättre på datorn än för hand - då många övar timtal vid ett tangentbord på sin fritid.Elever som är långsamma och de som har motoriska svårigheter - fungerar ibland utmärkt framför datorn.Men framförallt ser jag vinsten i att elever med särskilda behov inte behöver "plockas ut ur klassrummet" och de behöver inte heller pekas ut med annorlunda böcker eller material - (om om de inte vill detta) - utan framför datorn i ett mediatek eller datorrum kan de känna delaktighet och gemenskap och ändå utföra individuellet anpassade uppgifter.
(Malin Gavin Spec.ped/Torslandaskolan 7-9 samt Särskolan 7-10)

Anonym sa...

Intressant, tänker på Bodil Jönssons föreläsning och när hon pratade om lärarens nya kläder. Att pedagogen behöver ha ledarkompetens att organisera och strukturera arbetet så att mångfald av kunskaper och metoder i lärandet kan leda till motivation och sammanhnagsförståelse i kunskaperna för elever.
Anneli, Spec ped Svenljunga kommun