onsdag 26 november 2008

specialundervisningen ökar inte elevers möjligheter att delta framgångsrikt i samhällslivet

Joanna Giota, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet menar i sin forskning att det är tveksamt om specialundervisning hjäper elever framåt i sin utveckling Vad säger ni om det. Läs hennes intervju här

2 kommentarer:

Mats L sa...

Tack för inbjudan till din Blogg Lars-Göran! Här kommer en första liten kommentar:
Jag har läst intervjuer/artiklar med både Ingemar Emanuelsson och Joanna Giota angående dessa studier - med visst intresse - men också irritation: Vad menar man med: "Särskilt stöd ger inte förväntade effekter?"
Vilka var de förväntade effekterna? Att elever som bedömts i behov av och fått särskilt stöd i skolan plötsligt skulle bli av med alla problem - och komma ut ur grundskolan med lika bra eller bättre betyg än genomsnittet?! Är inte detta en ganska befängd ansats: Man väljer ut en grupp elever med sämre förutsättningar i utgångsläget - och jämför den med en helt annan grupp (genomsnittet) - och blir förvånad över att den första gruppen kommer ut sämre ("trots" de särskilda stödinsatser som satts in)!! Man kan inte dra några som helst slutsatser av en sådan studie vad jag kan förstå.
Visst finns det all anledning att ifrågasätta hur vi stödjer (eller inte stödjer) elever som är i behov av särskilt stöd - men sådana här grova statistiska sammanställningar av resultat från helt omatchade grupper säger inte ett skvatt. Så tycker jag ;-) /Mats

LG Börjesson GBG sa...

Håller med, en grovhuggen slutsats utifrån undersökningen.
Men kan det ligga ngt i att inställningen till att ett barn behöver särskilt stöd minskar lärarens förväntningar på barnet. Och att det innebär att barnet inte utvecklas som man önskar